جوشکاری ورق گالوانیزه

5/5 - (1 امتیاز)

جوشکاری ورق گالوانیزه تفاوت چندانی با جوشکاری ورق های آهنی و فولادی ندارد. تنها تفاوت میزان ضخامت پوشش روی ورق گالوانیزه است که باعث تغییراتی در میزان ولتاژف آمپر، سرعت و … می شود. جوشکاری گالوانیزه نیاز به الزامات فنی متفاوتی دارد و این به دلیل دارا بودن پوشش روی است.

از آنجایی که نقطه ذوب روی، پایین است، می تواند هنگام جوشکاری کمی مشکل ساز باشد. روی در دمای حدودی 420 درجه سانتی گراد ذوب و در دمای 907 درجه نیز شروع به تبخیر می کند. این در حالی است که دمای ذوب فولاد، 1538 درجه سانتی گراد بوده و دمای قوس جوشکاری نیز بین 8000 تا 11000 درجه است.

جوش ورق گالوانیزه

در نتیجه با توجه به دمای ذوب فولاد، پوشش روی، بسیار زودتر در هنگام جوش بخار می شود که موجب 2 اتفاق می گردد:

  • زمانی که روی بخار می شود، باعث ایجاد دود زیاد در جوشکاری می گردد
  • بر اثر حرکت قوس، روی موجود در نزدیکی خط جوش، سوخته و پوشش محافظ از بین می رود

به همین دلایل باید یک روش مناسب برای جوشکاری گالوانیزه انتخاب کرد که سبب آسیب به پوشش روی نیز نشود. برای اینکار بهتر است مواردی مانند روش جوشکاری مناسب، الکترود مصرفی مناسب، پاک کردن سطح ورق، میزان ضخامت و … را انجام و در نظر گرفته شود.

سختی های جوشکاری گالوانیزه

هنگام جوش ورق های گالوانیزه با یکدیگر، ممکن است چالش ها و مشکلاتی پیش آید که در این بخش به آنها اشاره می کنیم. مشکلاتی که ممکن است از نقطه جوش تا جوشکاری کامل ورق پیش آیند. این موارد عبارتند از:

ایجاد خوردگی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، ورق قبل از عملیات باید کامل تمیز و پاک شود. همچنین پس از این که عمل جوشکاری تمام شد، ورق باید مجدد پوشش روی، بگیرد. اما اگر فاصله بین این کارها زیاد شود، ممکن است فولاد بدون پوشش بر اثر شرایط محیطی و … اکسید شده و زنگ بزند که موجب آسیب به ورق می شود.

داشتن پوشش

پوشش روی برای جوشکاری چالش برانگیز است. زیرا می تواند در روند جوش مشکلاتی ایجاد کند. یکی از این مشکلات جلوگیری از نفوذ مذاب جوش است. نتیجه این عمل نبود جوش روی ورق و همچنین حفره ها و تخلخل در جوش می باشد.

مراحل کامل جوشکاری

برای افزایش کیفیت جوشکاری انواع ورق های گالوانیزه، باید به برخی نکات و مراحل توجه کرده و آنها را انجام داد. مهمترین این نکات شامل موارد زیر می شوند:

  • پاک سازی و سنگ زنی محل مورد نظر برای جوش به منظور از بین بردن پوشش روی
  • استفاده از الکترود مناسب جوشکاری
  • قراردادن ورق ها در محل مناسب و ثابت نگه داشتن آنها
  • شروع جوشکاری با توجه به استاندارد ها
  • سنگ زنی نهایی به منظور از بین بردن پاشش مذاب
  • ایجاد پوشش روی ورق

انواع روش های جوشکاری گالوانیزه

برای جوشکاری این ورق، روش های مختلفی وجود دارد که هر کدام از آنها را باید با توجه به شرایط به درستی انتخاب کرد. در ادامه روش هایی که مجموعه آراکس لیزر از آنها استفاده می کند را معرفی می کنیم.

جوشکاری ورق گالوانیزه با CO2

جوشکاری ورق گالوانیزه با گاز CO2

به این روش، جوشکاری قوس فلز یا GMAW نیز می گویند که از گاز محافظ به همراه الکترود استفاده می کند. این روش از گاز کربن دی اکسید به عنوان گاز کمکی و محافظ استفاده می کند به همین دلیل به آن جوشکاری CO2 نیز می گویند. در این روش حداقل از 20 درصد گاز دی اکسید کربن استفاده می کنند تا از پاشیدن مواد مذاب جلوگیری کرده و موجب افزایش کیفیت جوش گردد.

آراکس لیزر ارائه دهنده خدمات جوشکاری CO2 فلزات به سازمان ها و صنایع می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به این صفحه مراجعه نمایید.

در جوشکاری گالوانیزه با CO2، می توان از ترکیب گاز آرگون و ترکیب مخلوط های مختلف گاز CO2 را نیز استفاده کرد. لازم به ذکر است که برای دستیابی به جوشکاری در آمپر های پایین تر می توان فلز پر کننده سیلیکون برنز را نیز به کار برد. از دیگر مزایای این روش می توان به کاهش تخلخل جوش و همچنین کمتر شدن حساسیت ترک جوش اشاره کرد.

جوشکاری گالوانیزه با لیزر

از جدیدترین روش می توان به جوشکاری با لیزر اشاره کرد که در صنایعی مانند الکترونیک و خودروسازی نیز کاربرد دارد. این روش به صورت جوشکاری ذوبی کار می کند.

به این معنی که با ایجاد حرارت، اشعه لیزر موجب ذوب یک بخش از ورق شده و در نهایت منطقه های ذوب شده به هنگام سرد شدن با یکدیگر جوش می خورند. این روش راندمان اتصال بالایی داشته و منطقه جوش کوچک و تمیزی را با کمترین خسارت به ورق ایجاد می کند.

جوشکاری لیزری ورق گالوانیزه

چه الکترودی استفاده کنیم

از مهمترین نکاتی که باید به آن دقت شود، انتخاب بهترین الکترود جوشکاری ورق گالوانیزه است. الکترود یک سیم رسانا با پوششی در اطراف می باشد. جنس این پوشش ها می تواند متفاوت باشد به عنوان مثال می توان به قلیایی، رتیلی، سلولزی و رتیلی با پودر آهن اشاره کرد.

در انتخاب الکترود باید بسیار دقت کرد، زیرا جنس سیم فلزی باید با ورق مورد نظر باید متناسب باشد. شبیه ترین الکترود ها و مهم ترین آنها برای جوش گالوانیزه عبارتند از:

  • الکترود 7014
  • الکترود 7018
  • الکترود 6011
  • الکترود 6010

خدمات آراکس لیزر

مجموعه آراکس لیزر با 7 سال تجربه آماده ارائه خدمات جوشکاری ورق گالوانیزه در تهران و کرج به صنایع و مشتریان گرامی می باشد. این مجموعه همواره از دستگاه های پیشرفته و کارشناسان مجرب خود برای ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان بهره می برد. برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از هزینه جوشکاری گالوانیزه با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سوالات متداول
  • بهترین الکترود برای جوشکاری گالوانیزه کدام است؟
    بهترین و مهمترین الکترود ها برای استفاده الکترودهای 7014، 7018، 6011 و 6010 می باشند.
  • مجموعه آراکس لیزر ورق های گالوانیزه را با چه روشی جوش می دهد؟
    آراکس لیزر با 7 سال تجربه و سابقه درخشان در ارائه خدمات به سازمان ها و صنایع مختلف، از جوشکاری CO2 گالوانیزه برای جوش ورق های این فلز استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و سفارش با شماره های مجموعه، تماس حاصل نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *