رزولوشن و تاثیر آن روی کیفیت حکاکی

4.5/5 - (4 امتیاز)

از جمله کاربرد های لیزر در صنایع علاوه بر برشکاری، را میتوان حکاکی روی مواد نام برد. برای اینکه بتوان حکاکی با کیفیت و مناسبی داشته باشیم باید به نکاتی مانند رزولوشن و تاثیر آن بر افزایش کیفیت حکاکی توجه کنیم. در نتیجه علاوه بر رعایت نکات گفته شده، باید از دستگاه های پیشرفته و متریال و مواد مناسبی استفاده شود. همانطور که گفته شد، وضوح تصویر در حکاکی لیزری بسیار مهم است.

بنابراین کیفیت لیزر زمانی بهتر می‌شود که تصویر و طرح مورد نظر دارای وضوح بالایی باشند. در نهایت اگر به دنبال حکاکی با کیفیت، دقیق و ظریفی هستید باید تصویر و طرح مورد نظرتان وضوح مناسبی داشته باشد.

اهمیت میزان وضوح در حکاکی لیزری

تاثیر رزولوشن در کیفیت حکاکی

انتخاب رزولوشن (وضوح تصویر) مناسب، تاثیر زیادی بر کیفیت حکاکی می‌گذارد. علاوه بر آن مواد استفاده شده، محتوای گرافیکی و زمان پردازش نقش مهمی دارند.

75-200 DPI

از این تنظیمات برای اهداف غیر تولیدی استفاده می‌شود. زمانی که شما می‌خواهید محل تصویر را به صورت آزمایشی مشخص کنید و یا پیش نویسی از یک پروژه خاص را ایجاد کنید از این وضوح استفاده می‌کنید.

رزولوشن 75 تا 200 dpi در حکاکی

300 DPI

این میزان وضوح برای کارهای تولیدی که کیفیت تصویر نیازی به جزئیات زیادی ندارد، ایده آل و مناسب است. اشکال ساده، اشیاء با تفاوت کم در سایه ها و متونی بزرگ به خوبی در 300 DPI حکاکی می‌شوند.

اثرات وضوح بر کیفیت حکاکی

400 DPI

یکی از مناسب ترین و ایده آل ترین وضوح برای بسیاری از برنامه، مقدار 400 DPI می‌باشد. این مقدار با ترکیب سرعت حکاکی لیزر، نتیجه خوبی را به شما می‌دهد. ناگفته نماند که این وضوح بسیار کاربرد داشته و بسیاری از افراد از آن برای پروژه های خود استفاده می‌کنند.

رزولوشن 400dpi در حکاکی

600 DPI

اگر به دنبال جزئیات عالی و نتیجه با کیفیت هستید، این میزان می‌تواند برای شما مناسب باشد.

وضوح 600 dpi در حکاکی

1200 DPI

توجه داشته باشید که این رزولوشن را برای پروژه هایی استفاده می‌کنند که نیاز به حکاکی لیزری بالایی باشد. به دلیل اینکه سرعت اجرای این DPI چیزی حدود دو برابر دیگر وضوح ها زمان میبرد، از آن خیلی کم استفاده می‌شود. گزینه انتخابی معمولا 600 DPI است.

بالاترین وضوح در حکاکی

تاثیر وضوح و رزولوشن در کیفیت حکاکی

در زمان انتخاب وضوح، به یاد داشته باشید که می‌تواند تاثیر مستقیمی روی سرعت اجرای پروژه نیز داشته باشد. در واقع حکاکی تصاویر با وضوح بالا نسبت به تصاویری که وضوح پایین تری دارند، زمان بیشتری برای حکاکی را در اختیار می‌گیرند.

استفاده از مواد و محتوای گرافیکی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، برای داشتن حکاکی با کیفیت علاوه بر رزولوشن و تاثیر آن روی کیفیت حکاکی، باید به عواملی مانند مواد و محتوای گرافیکی نیز توجه کنید.

تاثیر مواد

مواد در حکاکی، انرژی را به خود جذب می‌کنند.به دلیل حرارت قوی، نقاط بزرگتر شده و میتوانند روی هم قرار بگیرند که به این اتفاق نقطه خونریزی نیز می‌گویند. این ویژگی به ویژه برای حکاکی عکس مهم است و باید در نظر گرفته شود. برای مقابله با این اثر، داشتن وضوح مناسب بسیار مهم است.

محتوای گرافیکی

بسته به سطح جزئیات در گرافیک، توصیه می‌شود علی‌رغم وجود نقطه‌ای که در بالا توضیح داده شد، وضوح را تا 600 dpi افزایش دهید. این عمل اجازه می‌دهد تا حتی جزئیات بسیار ظریف به طور بهینه حکاکی شوند.

فاکتور زمان

توجه داشته باشید که هر چه رزولوشن انتخابی بالاتر باشد، زمان بیشتری برای حکاکی لیزری نیاز است. بنابراین اگر وضوح متفاوتی را انتخاب کنید، می‌توانید در زمان حکاکی نیز صرفه جویی کنید. برای مثال، برای حکاکی های بزرگ، وضوح کمتری را انتخاب کنید و فاصله خطوط حاصل را با مقدار افست Z بالاتر جبران کنید.

کاربرد

از دستگاه های لیزری در زمینه ها و صنایع متفاوتی استفاده می‌شود. اما یکی از پر استفاده ترین های این کاربرد ها علاوه بر برشکاری، حکاکی می‌باشد. حکاکی لیزری فلزات، حک لوگو، هدایای تبلیغاتی، کیف پول، حک روی چرم و … از جمله مواردی است که از دستگاه برش لیزری برای انجام آنها استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *