تفاوت ضخامت برش لیزر در انواع فلزات

5/5 - (2 امتیاز)

برای برش قطعات فلزی از دستگاه های مختلفی استفاده می‌کنند. دلیل این کار تفاوت قدرت دستگاه های برش لیزر فلزات در ضخامت های مختلف می باشد. مواد قابل برش توسط لیزر چه از نوع فلز باشند چه غیر فلز، دارای ضخامت تعیین شده‌ای برای برش لیزر هستند.

مثلا میزان ضخامتی که دستگاه، آهن را برش می‌دهد 20 میلیمتر است. در صورتی که ضخامت آن بیشتر باشد می‌توان از دستگاه قویتری استفاده کرد ولی هزینه‌ی بالایی را در پی دارد. ورق های فلزی مورد نظر که برای برش انتخاب می‌شوند در دسته بندی های ورق نازک، متوسط، ضخیم، خیلی سنگین و فلزات رنگین قرار می‌گیرند.

ضخامت برش ورق های نازک

به ورق هایی که دارای ضخامت کمتر یا مساوی 4 میلیمتر باشند، ورق نازک می گویند. رایج ترین و مورد استفاده ترین فلزات در برش لیزری، ورق های آهنی یا ورق های ساختمانی و ورق های استیل با کلاس های مختلف هستند. بیشتر تولید کنندگان برای یرش این ورق ها، از خدمات لیزر فلزات استفاده می‌کنند.

از دلایل این کار می توان به هزینه بالای تولید، نگهداری و تعمیر قالب، مدت زمان طولانی طراحی و تولید قالب و … اشاره کرد. معمولا برای برش این ورق ها از دستگاه برش لیزری 750 وات استفاده می‌شود.

تفاوت ضخامت در برش لیزری فلزات

ورق های متوسط

ضخامت ورق های متوسط بین 4 میلیمتر تا 20 میلیمتر می باشد. برش لیزر ورق آهن یا کربن استیل و استیل ضد‌ زنگ ( Stainless Steel ) از معمول ترین و رایج ترین نوع فلزات در این دسته هستند. بهترین دستگاه برای برش این نوع ورق ها، ماشین های با توان 1 تا 2 کیلووات است.

اگر حداکثر ضخامت ورقی که قصد برش را داریم 10 میلیمتر و حداکثر ضخامت شیت استیل 5 میلیمتر باشد، دستگاهی که داری 1 کیلو وات توان باشد، مناسب است. اما اگر ضخامت ورق ها بالاتر و نزدیک به 20 میلیمتر باشد بهتر است از دستگاه برش لیزری با توان 2 کیلو وات استفاده شود.

جهت سفارش برش لیزر انواع فلز در مجموعه آراکس لیزر می توانید به این لینک مراجعه کنید.

برش لیزر ورق های ضخیم ( سنگین )

اگر ورق های مورد نظر دارای ضخامت بیشتر از 20 و کمتر از 60 میلیمتر باشد، در دسته ورق های ضخیم و سنگین قرار می گیرند. دستگاه مورد نیاز برای برش ورق های ضخیم باید دارای توان حدودی 3 کیلو وات باشد. اگر چه برش لیزر ورق های ضخیم چندان رایج نیست. از دلایل آن هم می‌توان به هزینه های بالای برشکاری و تجهیزات مورد نیاز برای برش لیزر اشاره کرد.

معمولا برای برش لیزری این نوع ورق ها از دستگاه های برش هوا‌گاز و یا برش پلاسما استفاده می کنند. توجه داشته باشید که کیفیت برش در دستگاه های برش هوا‌گاز و برش پلاسما با برش لیزری اصلا قابل مقایسه نیستند.

تفاوت ضخامت فلزات برای برش لیزر

ورق های خیلی سنگین

به ورق های فلزی که دارای ضخامت بیشتر از 60 و کمتر از 600 میلیمتر باشند، ورق های خیلی سنگین می گویند. البته حداکثر میزان ضخامت در بعضی کشور ها برای ورق های خیلی سنگین 700 میلیمتر در نظر گرفته شده است. فراموش نکنید که دستگاه های برش لیزر فلزات نمی توانند این دسته ورق ها را برش دهند. تنها راه برش، استفاده از برش هوا‌گاز و برش پلاسما می باشد.

ضخامت برش فلزات رنگین

استفاده از برش لیزر در این نوع فلزات بسیار رایج می باشد. به فلزاتی مثل مس، آلومینیوم، برنج، نقره و طلا فلزات رنگی می گویند. ضخامت برش لیزر فلزات رنگی نسبت به ورق های فلزی و استیل متفاوت است. به طور مثال دستگاه 750 واتی، برای آهن 8 میلیمتری به کار می رود. اما این دستگاه تنها می تواند حداکثر 2 میلیمتر ورق آلومینیوم و مس را برش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *