عوارض استفاده از دستگاه برش لیزر برای اپراتور

3/5 - (2 امتیاز)

به طور کل، کار کردن با دستگاه های صنعتی و مکانیکی می‌تواند برای افراد و اپراتور هایی که با آنها سروکار دارند، خطرات و مشکلاتی را به همراه داشته باشد. بنابراین همیشه توصیه می‌شود تا افرادی که در محیط های کارگاهی فعالیت می‌کنند و یا با ماشین های صنعتی کار می‌کنند، حتما نکات ایمنی لازم را رعایت کنند. زیرا این افراد بیشتر از بقیه، در معرض خطرات احتمالی قرار دارند. در ادامه این مقاله سعی می‌کنیم تا به مضرات دستگاه برش لیزر اشاره کرده و کمی در موردشان توضیح دهیم.

یکی از بهترین و پراستفاده ترین کاربرد های این دستگاه، برش لیزر فلزات است. البته از آنها برای برش انواع متریال های دیگر مانند چوب و دیگر مواد نیز استفاده می‌شود. اما توجه داشته باشید که این دستگاه ها با تمام مزایایی که دارند، یکسری مشکلات و عوارضی را برای اپراتور ایجاد می‌کنند.

اما قبل از نام بردن عوارض برش لیزر، باید کمی در مورد آن اطلاعات داشته باشید. با استفاده از ماشین برش لیزری می‌توان مواد و متریال های گوناگونی را برش داده و یا به دلخواه حکاکی کنید. برش لیزری یکی از بهترین روش های برشکاری بوده و امروزه به دلیل مزایایی که دارد، در صنایع مختلف از آن استفاده می‌شود.

عوارض برش لیزر

مضرات و عوارض برش لیزر

  1. دستگاه با برش لیزر سبب سوزانده شدن متریال شده، و در نتیجه آن، طرح دلخواه برش می‌خورد. اما سوختن متریال ها با اشعه لیزر دستگاه، سبب ایجاد دودی می‌شود که برای تنفس انسان و اپراتور سمی و مضر است.
  2. برای اینکه دود های ایجاد شده از سوختن متریال، در محل پخش نشوند، دستگاه از یک مکنده قوی استفاده می‌کند. اما این مکنده در حین فعالیت سر و صدای زیادی ایجاد کرده و می‌تواند موجب آزار اپراتور گردد.
  3. از دیگر عوارض برش لیزر می‌توان به نور تولید شده از اشعه لیزر اشاره کرد. این نور زمانی که متریال شروع به برش خوردن با لیزر می‌کند، تولید شده و بسیار مضر است. اپراتوری که کنار دستگاه ایستاده و با آن کار می‌کند نباید به فرآیند برش لیزر نگاه کند. زیرا نور ایجاد شده می‌تواند بر روی بینایی او تاثیر منفی بگذارد.
  4. مانند تمامی دستگاه های صنعتی، اگر در کنار دستگاه لیزر بی دقت باشید و بی مهابا حرکت کنید، امکان سوختگی و یا صدمات جدی تر به پوست و بدنتان وجود دارد. پس سعی کنید در این محل ها اجازه ورود بچه ها و افراد کم سن و سال را نداده و به دیگران نیز در مورد رعایت ایمنی هشدار دهید.

رعایت نکات ایمنی

اگر می‌خواهید در مقابل مضرات و عوارض کار با دستگاه در امان باشید، حتما نکات ایمنی کار با دستگاه برش لیزر را رعایت کنید. در این صورت به راحتی می‌توانید به کار کردن با این ماشین ها و فعالیت در محیط کارگاه بدون آسیب دیدگی و صدمات دیگر بپردازید.

  • فراموش نکنید برای اینکه بتوانید از دود ناشی از سوختن مواد برش خورده در امان باشید، حتما درب شیشه ای دستگاه را ببندید.
  • دقت داشته باشید که به هیچ عنوان محلی که دستگاه در آن قرار دارد، باید به دور از دسترس افراد غیر مجاز و کودکان باشد. همچنین اپراتور وظیفه دارد تا در کنار ماشین برشکاری بماند.
  • نگاه نکردن به نور تولید شده از برش، می‌تواند چشم های اپراتور را از آسیب دیدگی حفظ کند. همچنین می‌توان از عینک های ایمنی نیز استفاده کرد.
  • اگر نمی خواهید تا صدای فعالیت مکنده شما را آزاد دهد، می‌توانید دستگاه مکنده را در مکانی دورتر منتقل کنید.
  • مهمترین نکته نیز، بررسی کردن سلامت و درستی کارکرد کلید اضطراری دستگاه می‌باشد. حتما دقت کنید اگر در حین فعالیت، با کوچکترین مشکلی مواجه شدید، کلید استاپ اضطراری را فشار دهید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *