روش های برش فلزات

5/5 - (2 امتیاز)

برشکاری فلزات به معنی، برش ورق های آهن به اندازه های کوچکتر بوسیله دستگاه ها و روش های سنتی و مدرن است. که به روش های مختلفی انجام می شود. در این مقاله به بررسی انواع روش های برش فلزات و مزایا و معایب هر یک می پردازیم.

روش های برش فلزات

روش های برش فلزات : سنتی

از روش های سنتی برشکاری فلزات میتوان به فرزکاری، رزوه زنی، سنگ زنی، سمباده زنی و… اشاره کرد.

فرزکاری

این روش از قدیمی ترین روش های برشکاری فلزات میباشد. در فرزکاری عملیات برش را میتوان به دو روش دستی و اتوماتیک انجام داد.

سنگ زنی

در این روش از سنگ برای سایش سطح فلز استفاده میشود. میزان ضخامت برداشته شده از روی فلز در روش برشکاری بوسیله سنگ زنی بسیار کم است. از این رو سبب تولید سطحی با کیفیت بالا میشنود.

سمباده زنی

این روش هم مانند روش قبلی از سایش استفاده میکند. اما با این تفاوت که مقدار سطح برداشته شده از روی فلز توسط سایش نسبت به روش سنگ زنی کمتر میباشد. جنس سمباده ها به دو دسته نرم و سخت تقسیم میشود. بسته به نوع فلز مورد نظر از نوع خاصی از سمباده باید استفاده کرد.

رزوه زنی

برای برشکاری به روش رزوه زنی برای چیپ و مهره ها میتوان از ابزارهای گوناگونی استفاده کرد. از انواع آنها میتوان به دستگاه های فرز رولینگ و فرمینگ، حدیده و قلاویز اشاره کرد.

روش های برش فلزات : مدرن

این روش ها معمولا به صورت اتوماتیک می باشد و هر روز به علاقه صنعتگران نسبت به آنان افزایش می یابد.
از انواع روش های برشکاری مدرن میتوان به روش های زیر اشاره کرد:

برش به وسیله پلاسما

از مدرنترین دستگاه های برش فلزات میتوان از دستگاه برش پلاسما نام برد که در دو نوع دستی و اتوماتیک موجود می باشند. سرعت این روش نسبت به برشکاری با هوا گاز بیشتر بوده و میتوان از آنها برای فلزات با ضخامت 1 میلیمتر تا 30 میلیمتر استفاده کرد. امکان حمل و نقل دستگاه در نوع دستی، دقت بالا در برش فلزات، ایمنی نسبتا خوبی و … را میتوان ار نکات مثبت این روش نام برد.

در این مقاله به بررسی کامل تفاوت های برش لیزری و پلاسما پرداخته ایم.

برش هواگاز

از این روش برای برش ورق فلزات با ضخامت 10 تا 2000 میلیمتر استفاده میکنند. در این روش میتوان لبه های تمیز و دقیقی بعد از برش به دست آورد.

برشکاری به روش لیزر

برای برش فلزات با دقت و کیفیت بالا میتوان ازاین روش استفاده کرد. از برشکاری لیزر برای برش فلزات با ضخامت 10 تا 25 میلیمتر استفاده میکنند. این روش بدون نیاز به اپراتور نیز میباشد و میتواند به صورت اتوماتیک عملیات برش را انجام دهد. ضخامت های پایین، سرعت لیزر را افزایش می دهد و برعکس ضخامت بالا باعث کاهش سرعت برشکاری لیزر میشود.

برش واتر جت

این روش به دلیل ایجاد نکردن هیچ گونه تنش گرمایی، از کیفیت برش بالایی برخوردار است. در روش برش واتر جت از آب با فشار بالا استفاده میشود و برای فلزات با هرگونه ضخامتی مناسب است.

روش برش با CNC

از بهترین روش ها با دقت بالا و کیفی تبرش بالا، برشکاری با CNC است. برش ورق های آهنی، آلومینیوم، و غیر آهنی را میتوان با این روش انجام داد.

برش با گیوتین

دستگاه برش در این روش با وارد کردن فشار مناسب بر روی ورق فلزی، برش را انجام میدهد. برای کنترل فعالیت دستگاه، تنظیم کردن فاصله بین تیغه ها و تنظیم فشار مورد نیاز برای ورق ها، دستگاه گیوتین به CNC مجهز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *