چرا از CO2 در جوشکاری استفاده می شود؟

4.7/5 - (3 امتیاز)

از گاز های محافظ در جوشکاری استفاده می‌شود و این کار تاثیر مهمی در پایداری قوس، پروفیل های نفوذ جوش و فرآیند انتقال مورد استفاده دارد. از این رو انتخاب گاز مناسب در این مورد بسیار مهم است. گاز دی اکسید کربن یکی از محبوب ترین و پرکاربرد ترین این گاز ها در صنعت جوشکاری می‌باشد. در نتیجه مزایای جوشکاری CO2 بسیار مهم است. در واقع کربن دی اکسید تنها ماده ای است که امکان استفاده از آن به صورت سالم و بدون نیاز به افزودن گازهای بی اثر مانند هلیوم و آرگون وجود دارد.

ویژگی های جوشکاری با گاز CO2

از دیگر ویژگی های مثبت جوشکاری CO2 این است که صرفه اقتصادی بیشتری نسبت به سایر گازها داشته و از طرفی هم به خواص مکانیکی خوب فلزات کمک می‌کند. از این گاز برای جوشکاری فولاد های کربنی و محدود به فرآیند کوتاه استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند موجب کمک به مواردی مانند دوام و مقاومت فلز در برابر ترک شود. در ادامه این مقاله برخی از دلایل مهم استفاده از CO2 در جوشکاری فلزات را بررسی می‌کنیم.

ویژگی های جوشکاری CO2

CO2 از فلز محافظت می کند

هدف استفاده از کربن دی اکسید در جوشکاری، جلوگیری از قرار گرفتن فلزات در برابر عناصر مضر مانند اکسیژن، هیدروژن و نیتروژن است که در جو هوا وجود دارند. زمانی که این عناصر با حوضچه جوش واکنش می‌دهند، موجب ایجاد واکنش های نامطلوب مانند تخلخل بالا و همچنین پاشش بیش از حد می‌شوند. در نتیجه CO2 اینجا به عنوان محافظ در مقابل انواع مختلفی ناخالصی مانند گرد و غبار، هوا و سایر گازها عمل می‌کند. این گاز سبب محافظت فوق‌العاده ای از فلزات در زمان جوشکاری و همچنین بعد از فرآیند می‌گردد.

مجموعه آراکس لیزر با توجه به مزیت های گاز CO2 در جوشکاری، خدمات جوشکاری فلزات با استفاده از این گاز را به مشتریان گرامی ارائه می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیگر خدمات مجموعه، به بخش تماس با ما مراجعه نمایید.

ارزان است !

دقت داشته باشید که خدمات مهندسی مانند ساخت فلزات و طرح های خاص می‌تواند پرهزینه باشد. از طرفی هم کار با سایر گاز های محافظ هم گران است. در نتیجه از دیگر مزایای جوشکاری CO2، مقرون به صرفه بودن آن می‌باشد. از آنجایی که نرخ تولید قوس بالا است، دی اکسید کربن می‌تواند قیمت جوش را کاهش داده و در هزینه ها صرفه جویی نماید. بنابراین از این منظر، انتخاب فوق العاده ای است.

CO2 برای جوشکاری مواد ضخیم مناسب است

از ویژگی های مثبت CO2 در جوشکاری می‌توان به مفید بودن در جوشکاری مواد ضخیم اشاره کرد، به این دلیل که باعث نفوذ بهتر اتصال می‌شود. در واقع اتصال قطعات فلزی سنگین و متراکم به یکدیگر می‌تواند چالش برانگیز باشد. لازم به ذکر است که زمانی که این گاز با گازهای دیگر مخلوط می‌شود، می‌تواند پایداری قوط بالاتری نسبت به دی اکسید کربن خالص ایجاد کند.

مزایای CO2 در جوشکاری

کیفیت جوش را بهبود می بخشد

فراموش نکنید، زمانی که به دنبال خدمات مهندسی در صنایع برای اتصال قطعات هستید، اولویت شما باید کیفیت جوش بالا باشد. از این رو گاز CO2 می‌تواند به طور قابل توجهی کیفیت بالایی به شما ارائه دهد. زیرا مقاومت فلز در برابر ترک را بالا برده و همچنین ظاهر فلز را بهبود می‌بخشد. ناگفته نماند که تمیزکاری بعد از فرآیند جوشکاری را نیز کاهش می‌دهد.

CO2 سرعت جوشکاری را افزایش می دهد

از دیگر مزایای جوشکاری CO2 این است که سریعتر انجام شده و نرخ بهره وری بالاتری را ممکن میسازد. این ویژگی خوبی است زیرا برای سرعت تولید اجزای فلزی بسیار مهم می‌باشد. جوشکاری MIG با دی اکسید کربن خالص عملکرد جوشکاری را بهبود بخشیده و سرعت بالاتری را امکان پذیر می‌کند.

کار با CO2 تمیز تر است

CO2 به عنوان گازی شناخته شده است که باعث افزایش پاشش در طی فرآیند جوشکاری می‌شود. با این حال، استفاده از فناوری های نوآورانه جوش قوس الکتریکی می‌تواند به میزان قابل توجهی پاشش را در هنگام کار با دی اکسید کربن خالص کاهش دهد. این تجهیزات پیشرفته می‌توانند حتی ورق های بسیار نازک فولاد کربنی را جوش دهند. علاوه بر این، تشکیل آشغال و ریم فلز در حین جوشکاری به دلیل راندمان رسوب بالا بسیار کم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *