خمکاری فلزات

4.6/5 - (13 امتیاز)

خمکاری فلزات با دستگاه های برک CNC یکی از عملیات های پرکاربرد در صنعت است که با دستگاه های سی ان سی نیز انجام می شود. خمکاری برای مقاصد گوناگونی در صنایع از جمله تولید و ساخت ماشین آلات مواد غذایی، کشاورزی، لوازم خانگی، صنایع خودرو سازی، ساخت کشتی، هواپیما، تجهیزات نظامی و … استفاده می گردد.

گروه آراکس لیزر با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه های روز دنیا و همچنین نیروی فنی مجرب، خدمات خمکاری انواع فلزات (استیل، فولاد، مس، برنج و …) را با تناژ های مختلف انجام می دهد.

خمکاری فلزات غرب تهران

خمکاری فلزات در غرب تهران

خمکاری توسط دستگاه های خم دستی و یا از طریق دستگاه های خم برک و یا ابزارهای مشابه انجام می گیرد. صنایع فلزی مدرن معمولا از دستگاه های خم برک استفاده می کنند که به دلیل دارا بودن قرار های عقبی تحت کنترل CNC، می توانند به قرار گیری دقیق خطوط خم در موقعیت صحیح زیر ابزار کمک کنند.

کاربرد خمکاری

خمکاری فلزات (Bending) کاربرد بسیار زیادی در تولید قطعات صنعتی دارد و با روش های گوناگون روی فلزات مختلف انجام می گیرد. با توجه به جنس ورق و ضخامت فلز، نوع خم کاری مشخص می شود و این کار در ۲ حالت سرد و گرم انجام خواهد شد. در صورتی که مقدار کربن در فلز مورد نظر بیشتر از ۱.۲ درصد باشد قابلیت خم آن کم بوده و باید در دمای بالا انجام شود.

خدمات خم برک

انواع روش های خمکاری فلزات

فرآیند خمکاری فلزات سبب می شود تا به هنگام اعمال نیرو، جسم تغییر شکل داده و باعث خم شدن آن در یک زاویه و تشکیل شکل مورد انتظار گردد. البته این روند اغلب به تشکیل شکل “V” یا “U” منجر می شود. پرس برک ابزاری است که برای خم کردن ورق فلز استفاده شده و برای این کار از پانچ و قالب استفاده می کند. سه نوع روش خم برای ایجاد فلز مورد نظر وجود دارد که هر مهندس ورق فلزی یا اپراتور پرس بریک باید با آن آشنا باشد. این روش ها خم شدن هوا (Air Bending)، خم شدن پایین (Bottom Bending) و سکه گذاری (Coining) هستند.

خمش هوا (Air Bending)

خمش با هوا (خمکاری با هوا) رایج ترین نوع فرآیند خمکاری است که امروزه در کارگاه های فلزی مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرآیند قطعه کار فقط با لبه دای (Die) و نوک پانچ در تماس است. منگنه به اجبار از بالای قالب به داخل دهانه v می‌گذرد، بدون اینکه در تماس با کف v باشد. دهانه v معمولا عمیق تر از زاویه ای است که در ورق فلزی مورد نظر به دنبال آن هستیم. این امکان خم شدن بیش از حد را فراهم کرده و پشت فنری قطعه کار را جبران می کند.

انواع روش های خمکاری فلزات

ضرب (Coining)

ضرب یکی دیگر از انواع روش های خمکاری فلزات می باشد که بسیار اساسی است. در این روش قطعه کار (ورق فلزی) بین پانچ و قالب (ِDie) قرار می گیرد. ورق به اندازه ای تحت فشار قرار می گیرد که نوک پانچ به داخل آن نفوذ کرده و شروع به جاری شدن در قالب می کند. این روش دقت و تکرارپذیری عالی ایجاد کرده و برای اجرا به ماشین های پیچیده نیاز ندارد.

با این حال، تناژهای بسیار بزرگی را در مقایسه با خمش هوایی (Air Bending) انجام می‌دهد. به دلیل نیاز به تناژهای بالا، سایش و پارگی ماشین ها از روش های دیگر بیشتر است. به دلیل محدودیت های ابزار و تناژهای زیاد مورد نیاز برای روش خمکاری ضرب، این فرایند در دنیای خم پرس برک نادر است.

خمش پایین (Bottom Bending)

Bottom Bending شباهت هایی به خم شدن هوا و Coining داشته و یکی از انواع خمکاری فلزات است. در این فرآیند، زاویه قالب باید با زاویه مورد نظر قطعه کار (ورق فلزی) مطابقت داشته باشد. همچنین در این بین چند درجه برای Spring Back تنظیم می شود، بنابراین وجود ابزار 88 درجه برای دستیابی به زوایای 90 درجه لازم است. در این روش قطعه کار ابتدا در مقابل قالب قرار می گیرد، سپس شعاع پانچ به ورق وارد می شود که به زاویه پانچ رسیده و سپس رها می شود. پس از آن ورق به عقب بر می گردد تا دوباره با قالب برخورد کند.

خمکاری فلزات با دستگاه برک CNC

استفاده از دستگاه برک سی ان سی یکی از دقیق‌ترین و بهترین روش های خمکاری است که با روش کنترل عددی انجام می شود. این دستگاه ها قادر هستند عملیات خمکاری را در ورق‌هایی به ضخامت چند میلی متر تا چند متر انجام دهند که فرایند این عملیات به ۲ روش است :

  • Down Forming – داون فرمینگ 
  • Up Forming – آپ فرمینگ

خدمات خمکاری فلزات

استیل یکی از فلزات پرکاربرد در صنایع است که خمکاری و برش لیزر استیل از خدمات مجموعه آراکس لیزر می‌باشد. در تصویر زیر یکی از نمونه کارهای خمکاری ورق استیل توسط آراکس لیزر با ضخامت ۳ میلی متر را مشاهده می‌کنید.

خدمات آراکس لیزر

جهت ثبت سفارش و اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات برش CNC فلزات، خمکاری، طراحی، جوشکاری و مونتاژ می‌توانید همین حالا با مجموعه آراکس لیزر در تماس باشید.

سوالات متداول
  • خم کاری فلزات چگونه انجام می شود ؟
    امروزه خمکاری با استفاده از دستگاه های CNC انجام می شود که دقت بسیار بالایی در فرایند خمکاری داشته و سرعت تولید قطعات را افزایش داده اند.
  • آراکس لیزر خدمات خمکاری ورق های فلزی را با چه دستگاهی انجام می دهد؟
    این مجموعه خدمات خمکاری را با استفاده از دستگاه پرس برک CNC انجام می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *