کنترل کیفیت برش لیزری

5/5 - (3 امتیاز)

کنترل کیفیت در تمامی فرآیندها و مشاغل ضروری است، بنابراین فرآیند برش لیزری نیز از این قاعده مستثنی نیست. استاندارد ISO 9013: 2002 پارامترها یا الزاماتی را که برای برش لیزری تعیین می‌شود، تعریف می‌کند. در ادامه این مقاله این پارامترها را نام برده و توضیح می‌دهیم که چرا اهمیت دارند؟

اهمیت کنترل کیفیت برش لیزری

کنترل کیفیت نقش بی بدیلی در کسب و کارها دارد. از طریق نمونه گیری و کنترل فرآیند، سازمان ها می توانند عملکرد خود را بهبود بخشند. همین امر برای فرآیند برش لیزری نیز صادق است. با این حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه می توان کیفیت برش لیزری فلزات را اندازه گیری کرد؟

افزایش کیفیت برش لیزر

وقتی صحبت از برش های لیزری خوب و باکیفیت می‌شود، احتمال ناهنجاری در فرآیند برش به حداقل می‌رسد. با این حال، باید به سایر شاخص‌های کلیدی کلیدی عملکرد (KPI) که بازخورد سطح کیفیت برش لیزری را ارائه می‌دهند، توجه شود.

قواعد برش لیزری

از آنجایی که بخش بزرگی از کسب و کار و فرآیندها در سازمان‌های امروزی استاندارد هستند، در نتیجه سبب ایجاد استانداردهایی شده‌اند که پارامترهای برش لیزری با کیفیت را تعیین می‌کنند. استاندارد ISO DIN EN ISO 9013: 2002 الزامات لیزر و سایر انواع برش حرارتی را تعریف می‌کند. این استاندارد سبب کنترل پارامتر های برشی که در زیر نام برده شده می‌گردد.

  • فلز مذاب
  • تیزی برش
  • آج های برش
  • خطوط برش
  • ناهمواری

پارامترهای کنترل کیفیت برش لیزری

تشکیل فلز مذاب : کنترل این پارامتر معمولاً با بازرسی چشمی فلز در حال برش انجام می‌شود. اطلاعات به دست آمده از بررسی به تمرکز پرتو لیزر یا اپتیک لیزر برش اشاره دارد.
تیزی برش : پارامتری که به ماده برش داده شده بستگی دارد و با تحمل برای هر فلز به طور متفاوت تعیین می‌شود. اطلاعات به دست آمده از بازرسی برش اندازه نفوذ پرتو لیزر به فلز را به ما می گوید.

بهبود کیفیت برش لیزر
آجدار شدن : آجدار شدن فلز به دلیل عملکرد خورنده ایجاد می‌شود و می‌تواند کیفیت برش را تا حد زیادی تغییر دهد. این پارامتر معمولاً به صورت بصری بررسی و به صورت کیفی توصیف می‌شود.
خطوط برش : خطوط برش در طول برش لیزری با سرعت برش هر موقعیت تعیین می‌شود. این پارامتر به صورت بصری نیز بررسی شده و اطلاعات ارائه شده توسط بازرسی از نیاز به تنظیم پارامترهای برش از نظر قدرت و سرعت حکایت دارد.
زبری یا ناهمواری : پارامتری که بر نیاز به جابجایی مواد اضافی پس از برش لیزری تاثیر می گذارد. زبری بسته به ضخامت ماده بریده شده تعریف می‌شود.

چگونه کیفیت برش لیزر را افزایش دهیم؟

کیفیت برش را می‌توان با نگهداری دائمی از برش لیزری یا با بهینه سازی پارامترهای برش بهبود بخشید. کنترل کیفیت و این پارامترها صرفاً منجر به بهینه سازی بهتر پارامترهای برش می‌شوند. کنترل کیفیت به تنهایی به مجموعه ای از برش هایی که در حال انجام هستند بستگی دارد. اگر چندین ده موقعیت یکسان اجرا شود، این پارامترها باید کنترل شوند تا از یک سری خطاهای یکسان در موقعیت های اجرا شده جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *