معایب و نکات منفی برش لیزر فلزات

3.7/5 - (3 امتیاز)

ارائه خدمات برش لیزری در بسیاری از صنایع روز به روز در حال افزایش بوده و به طور گسترده ای در حال استفاده است. برش لیزر فلزات، کاغذ، پلاستیک، چوب، چرم و … چند نمونه از مواردی هستند که امروزه بسیار کاربرد دارند. همچنین از دستگاه های برش لیزری برای تولیدات قطعات و وسایل ظریف معماری، قطعات سفارشی برای نمایشگاه ها، رویداد ها و … استفاده می‌شود.

این سیستم برشکاری را می‌توان روشی مقرون به صرفه و دقیق برای تولید (تقریبا) هر شکل و طرحی در صفحه یا ورق های فلزی به حساب آورد. برش و روش مناسب برشکاری ورق ها را می‌توان مهمترین و اساسی ترین بخش در تولید طرح های فلزی به شمار آورد. اگر چه خدمات برش لیزر فلزات مزایای زیادی دارد، اما دارای معایبی نیز است که در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم به آنها اشاره کنیم. مانند هر سرویس و خدمات فنی دیگری، برش لیزری دارای معایب و مزایایی میباشد.

نکات منفی برش لیزر

با توجه به مزایایی که این روش نسبت به دیگر روش های برشکاری دارد، باز هم قبل استفاده از برش لیزری باید نسبت به معایب برش لیزری آگاهی لازم را داشته باشید.

نکات منفی برش لیزری

نیروی متخصص

برای استفاده از برش لیزری باید اپراتور مورد نظر حتما اطلاعات لازم در مورد دستگاه و طرز کار آن را بداند. همچنین برای آنکه بتوان بهترین عملکرد از دستگاه لیزر را داشته باشیم باید اپراتور تخصص لازم در این زمینه را داشته باشد. از مهمترین نکات در این قسمت، اعمال تنظیمات مناسب و برش دقیق و با کیفیت است.

محدودیت در ضخامت فلز

یکی از نکات منفی این سیستم محدودیت ضخامت ورق فلزی برای برش می‌باشد. باید توجه داشته باشید که نمی‌توان از دستگاه برش لیزری برای برشکاری ورق های فلزی با ضخامت های زیاد استفاده کرد.

تولید گاز های مضر

از مزایای برش لیزر فلزات می‌توان به برش انواع ورق های فلزی اشاره کرد. اما دستگاه برش در هنگام فعالیت، شروع به سوزاندن متریال کرده و همین موضوع سبب تولید گازها و بخار های خطرناک و مضر می‌شود. بنابراین برای اینکه بتوان این مشکل را رفع کرد باید سیستم تهویه مناسبی را فراهم کنید، که میتواند کمی هزینه بر باشد.

برخی دیگر معایب برش لیزر فلزات

  • مصرف انرژی دستگاه ثابت نیست. در واقع مصرف انرژی بستگی به قطعه یا مقداری دارد که قصد برش آن را دارید. به همین دلیل ممکن است گاهی اوقات مصرف انرژی زیاد شود.
  • در این روش دخالت انسان در فرایند برش زیاد نیست. اما گاهی اوقات اپراتور برای تعمیر یا بازرسی با پرتوهای لیزر در تماس است.
  • سرعت و نرخ تولید قطعات ممکن است بسته به نوع متریال و ضخامت ورق متفاوت باشد.
  • تنظیمات نادرست اپراتور میتواند موجب سوختگی و یا تغییر رنگ فلز شوند.
  • از برش لیزر نمی‌توان برای برش انواع ورق های فلزی استفاده کرد.

استفاده از دستگاه های لیزر عوارض هایی برای اپراتورها نیز دارد که در این مقاله به آن اشاره کرده ایم. خدمات برش لیزر ترجیحاً برای تولید انبوه مناسب است و می‌تواند بهترین و بسیار دقیق ترین نتیجه را به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *